www.tegyunkajovonkert.hu

Törökbálinti Újság - 2008/6


Gáldi György

Tükörcserepek 2008 májusából


Májusi cserép
A hónap elején majd 3 hétig vendégeskedett nálunk egy kamasz magyar vizsla. Két, egyébként jól neveltnek tekinthető kutyánkhoz képest szembetűnő volt a különbség, ez a kutya nem csupán szófogadó volt, hanem olyan intelligens, hogy szinte meg is szólalt. Vagy, ahogy mondani szokták: nem is kutya, hanem vizsla.
Valahogy így van ez májussal is. Ez nem csupán egy hónap, hanem a Május. Rögtön elsejétől, Anyák Napjától, ballagásostól, pünkösdöstül, az a hónap, amikor a természet kiteljesedik, az ember meg-megáll a rohanásban, körbenéz, majd rohan tovább, de teszi ezt alapvetően jókedvűen, tettre készen. Nos, ilyen mosolygós, dolgos hónap ez a május, s ilyenek ezek a cserepek is.

Pannon cserép
Ezúttal nem Hunniában, hanem Pannóniában készül valami nagyon fontos. Május közepén volt alkalmam arra, hogy ne csak az országútról, hanem testközelből nézzem meg szerkezet -készen azt az építkezést, amely alapvetően hozzájárul ahhoz, hogy évi 2 milliárd forint körüli felhalmozási, fejlesztési forrás áll majd 2009-től az önkormányzat rendelkezésére.
Maga az épület, ahol több mint ezren fognak dolgozni, amennyire egy ekkora objektum csak lehet, tájba simuló, környezettudatos alkotás, egy holt terület értékteremtő megújulása. Máig nem tudom feledni, mennyire nehéz volt elfogadtatni azt a szemléletet, ami ellen ma már csak kevesen érvelnek nyíltan: miszerint a családi ezüst akkor ér valamit, ha nem csupán ott porosodik a szekrény mélyén, hanem munkahelyek és adóforintok teremnek okos eladásával. A köz javára és a város épülésére megteremtve azt a forrást, amely alatt megszűnik a területfelfalás kényszere.
A Pannon GSM letelepülése megteremti, megteremtené annak a lehetőségét, hogy ne kelljen újabb átsorolásokkal élni, megmaradjon Törökbálint határában sok helyen az eredeti természetes állapot. Nos, az egy teljesen más kérdés, hogy a Pannon cserép eme tanulságát a jelenlegi városvezetés nem érti, vagy sokkal inkább nem akarja megérteni. Pedig ez sem titkos írás, bele van égetve a cserepekbe.

Pannon út
Ha a képviselő-testület úgy dönt május 29-én: Pannon útnak fogják hívni az Égett-völgyi vasúti vágány végén kialakított új utat. Az én szívemhez a Pannónia út közelebb állna, nem véletlenül berzenkedtem mindig is az Auchan út elnevezés ellen, s javasoltam végül sikeresen átkeresztelését Vörösmartyra. De talán nem is ez itt a fő kérdés, hanem az: ismét kiderült a király ruhátlan.
Egy évtizede már annak, hogy az a lehetetlen vita alakult ki Törökbálinton: kell-e a településnek második kijárat, szükséges-e a Vörösmarty út kiépítésével a Depo teherforgalmát elvezetni a település belsejéből, illetve van-e értelme annak, hogy Törökbálintról a Budapest felé vezető autópályára ne csak egyetlen helyen lehessen ráhajtani. Közlekedésmérnökként már akkoriban is azzal érveltem a jelenleg kormányzó politikai erő akkori képviselőivel: ez a kérdés, nem kérdés, a település életét lehetetleníti majd el, ha nem épül meg - alapvetően nem is saját forrásaiból, hanem központi költségvetési forintokból - ez az átkötés.
2008. májusának időnként több mint 10 perces helyi dugói igazolják azt, a 2. kijárat nélkül a város mára már mozgásképtelen volna. Pedig nem történt más, mint a Pannon út körfogalmi kapcsolatainak kiépítése során csak felezett kapacitás állt rendelkezésre a Raktárvárosi úton. Szakemberként most se tudok mást mondani, írni: lássunk egy kicsit a jövőbe! Nézzük meg Érd és Biatorbágy negatív példáját, ahol reggel és este megadugók alakulnak ki az egyetlen autópálya csomópontnál: már most lehet látni, hogy a Vörösmarty és Raktárvárosi utak 2x2 sávos kiépítése nélkülözhetetlenné vált, 3-4 éven belül ennek hiányában csúcsidőszakban torlódások alakulnak ki a város keleti kapujában. Ne járjunk ezzel is úgy, mint az óvodai férőhelyhiánnyal! Ne akkor kezdjünk el kapkodni, hanem szervezetten, tervezetten már most induljunk el ezen az úton.

BKV hírek
Érdemes nyílt kártyákkal játszani az életben. Nem durván, nem megsemmisítően, de érdekeinkért határozottan kiállva. A BKV-val ebben a hónapban is folytatódó tárgyalások során a város képviseletében Turai polgármester illetve jómagam ezt tettük. Munkánk gyümölcse iskolakezdésre remélhetően látható lesz, de addig is néhány alapvetés a tárgyalásból érdekes lehet a tisztelt Olvasók számára (zárójelben a jelenlegi állás):
1.) A meglévő viszonylatok (72, 88, 140, 172gy) kapacitásait meglévő szerződéseink alapján legalább változatlan formában fenn kell tartani. (ezt sikerült elérni, még akkor is, ha a konszenzusos paraméterkönyv egy az egyben nem tükrözi)
2.) A viszonylatok megszokott számozását lehetőség szerint kértük megtartani (csak részben érhető el)
3.) 172 gyors üzemideje 8 és 14 óra és 19-21 óra közötti intervallumra kiterjesztendő (30 perces követési idővel), illetve munkaszüneti napokon való közlekedtetésére is (6-21 óráig, óránkénti /esetleg 9-17 óra között 30 perces/ követési idővel) kértünk javaslatot (nem olcsón, nem minden áron, de várhatóan menni fog).
4.) 140-es üzemkezdését hétköznapokon reggel 2,5 órával előre szükséges hozni, amely a Corától számítva 6.35-ös, 7.15-ös és 8.00 órás indulást jelentene, így szolgálva a Depo hivatásforgalmát illetve a reggeli iskolai/óvodai kezdést is (menni fog).
5.) A haránt irányú járatként Törökbálint számára az elsődleges közlekedtetési irány Diósdon át Budatétény Campona BKV végállomással való kapcsolat, a településközi összeköttetés és az ellátatlan településrészeink kiszolgálása érdekében legalább óránkénti indulással (esetleg a 88-as viszonylat meghosszabbításaként minden csúcsidőben harmadik, azon kívül a második indulás meghosszabbított útvonalon való üzemeltetésével, amely átszállás nélküli kapcsolatot jelentene a város elég nagy területe számára a laktanya – Diósd - Budatétény felé). A szomszédos települések anyagi szerepvállalása mellett a későbbiekben megvizsgáljuk egy kétirányban is közlekedő körjárat lehetőségét Törökbálint - Diósd-Campona –Kamaraerdő – Budaörs - Törökbálint útvonalon is, de jelenleg ez még valószínűleg nem aktuális (bizonytalan, de nem reménytelen).
6.) Az egységes bérlethasználat érdekében ajánlatot kértünk egy kizárólag településünk közigazgatási határain belül közlekedő viszonylat működtetési feltételeinek megteremtésére vonatkozóan is. (Megkaptuk, szerintem élnünk kell vele, a Bálintbusz súlyos problémái csak aláhúzzák ennek fontosságát)
7.) A 972-es és 940-es járatok összevonását az éjszaka egészében való óránkénti közlekedtetésre, igény esetén csuklós járművel (a BKV ebben partner, de Budaörs is kell ehhez)

Z-á/é-ró cserép
Erdőnk védett terület. Védett területre gépjárművel behajtani tilos. Május elsejétől ez a 7. null-toleranciás tétel, ahol a büntetés összege sok nullát tartalmazhat a szám végén. Nem láttam saját szememmel, de nagyon örültem, amikor hallottam róla: egy rendőrségi üldözés végén egy, az erdőnkből érkező quad (négykerekű motor) egy autószállító platóján távozott május egyik hétvégéjén. Ha ez így lesz többször, akkor végre május a madarak és a fák hónapja lehet Törökbálinton is.


Forrás: Törökbálinti Újság - 2008/6