Gáldi György

Tükörcserepek 2008 nyarának második feléből


Új jegyző, jól seper?
   Remélhetően igen, de messze nem csak ez a dolga. Még július utolsó hetének történései közé tartozott, hogy a település új jegyzőt választott. Dr. Horti István személyében. Olyan ember kerül a Polgármesteri Hivatal apparátusának élére, aki hosszú önkormányzati vezetői, s ezen belül jegyzői gyakorlattal, jogi végzettséggel s beruházói múlttal rendelkezik. Minden remény megvan arra, hogy új minőséget jelentsen megjelenése Törökbálinton, a hivatali munka általános szakmai színvonalát, szervezettségét emelje, ügyfélbarát, ugyanakkor szükség esetén jogszabályi lehetőségeivel élő, határozottan eljáró Hivatal legyen a városban.
   Egy ekkora rendszer (6 Mrd Ft-os idei költségvetés, több száz köztisztviselő illetve közalkalmazott) élére férfi kell. Nem a szó nemi identitásában, hanem abban az értelemben, hogy a feladat nagyságától nem megijedő, elevickélő vezető, hanem szellemi hátországgal rendelkező, a teendőket felmérő, megújítási programot alkotó s végrehajtó, világos vezetői elvárásokat, iránymutatásokat adó és értékelő szakember. A képviselő-testület 3 olyan jelöltet hallgatott meg a kiírt pályázatra jelentkező 20 jelentkező közül, akik esetében jó esély mutatkozott arra, hogy megfelelnek mindezen kritériumoknak. Mindannyiunk érdekében mondom, hogy nagyon bízom benne, hogy jól választottunk, jó esély van arra, hogy a szeptember közepi munkakezdését követő hónapok ezt a széles közvélemény felé is igazolják.

Gazdasági ciklusprogram, avagy a király meztelen
   Bulvárosodik a Tükörcserepek. Bulvárunk nincs és egy darabig még nem is lesz Törökbálinton, bár talán a Fő utca program céljaitól sem idegen, az hogy legyenek olyan helyek, ahol a teraszokra kiülve lehet a napilapokba mélyedni és utána megbeszélni a történteket.
   Most például azt, hogy idén augusztusban szoboravatás nélkül is lehullik a lepel, kiderül, hogy a településen az önkormányzat megválasztását követő 40 napon belül megalkotott gazdasági ciklusprogram úgymond „felülvizsgálatra” szorul. Nem az a baj, rá is fér, hiszen ott az idei költségvetés elfogadásának hajrájában alkotott papírosról azonnal kiderült, hogy a helyszínen tett 26-ból 21 elfogadott módosító javaslatom ellenére a szöveges és táblázatos rész helyenként gyökeres ellentétben állt egymással. Az csak a sors fintora, hogy az egyik elutasított módosító javaslatomon - a települési sportcsarnok kialakításán a Mérleg téri program részeként - jelenleg már nagy erővel dolgoznak.
   Szóval bebizonyosodott, hogy hamar munka sose jó, ráadásul tényleg semmi nem indokolta azt, hogy kapkodjon akár a frissen megválasztott testületi többség, akár az ellenzéke. Igaz viszont, ennek meglett az a következménye, hiszen már az elmúlt félév során nem egy esetben tételesen ellentétes folyamatok indultak el, váltak szinte determinációvá a városban, mint amiről ez az általunk –talán nem is sikertelenül- javítani próbált, de összességében belső ellenmondásai, kidolgozatlansága és néhány hangsúlyos tétel (pl. terület átminősítések) esetében el nem fogadott program szólt.
   Nos, ez mára történelem, de mi a jelen? Augusztus 26-án este, amikor ezeket a sorokat írom, ott tartunk, hogy néhány órája kaptunk egy jól strukturált, könnyen áttekinthető táblázatrendszert, egyelőre minden szöveges magyarázat nélkül, amely több mint 16 milliárd forint értékű közcélú fejlesztést kíván megvalósítani a városban, idén 2,5, jövőre 8 majd 2010-ben 5,5 milliárd forint értékben. Hűha, ez nem semmi, most már csak azt kell eldönteni, hogy ez éppen valami vagy éppen túl sok! A következő 2 év számai már Budaörsnek, vagy bármely megyeszékhelynek is becsületére válnának, a város eddigi történetével összemérhetetlenek. Ennyi idő alatt nem tudtam utána járni, de nem tévedek nagyot, ha azt mondom: 2,5 év alatt akkorát akar lépni a városnak ezt a tervezetet megfogalmazó vezetése, mint korábban majd ennyi évtized alatt.

   Be kell vallanom, nehéz helyzetbe kerültem a rovatot közel 8 éve hónapról hónapra jegyző emberként, amikor első véleményemet kell megfogalmaznom, a dokumentumot még minden bizonnyal alakító testületi és bizottsági vitákat megelőzően. Hiszen ezekben a hasábokban jelent meg igen gyakran az az igény, hogy nem csupán a népességszám bővülését lekövető extenzív, hanem az életminőséget javító, új közösségi tereket, együttműködési formákat teremtő intenzív fejlesztésekre van szükség a városban. Olyanra, olyanokra, mint az új Művelődési Ház és Könyvtár, vagy éppen a sportcsarnok-uszoda-iskola komplexum lesz minden reményünk szerint két év múlva. Vagy, hogy ne csak ekkorákban gondolkozzunk, a város ligete lenne, lehetne a Szérűskert, ha egyszer végre neki fognánk.
   A dokumentum hitelfelvétel illetve a következő évek során visszafizetendő vállalkozói tőke formájában mintegy 9 milliárd forintnyi összeget kíván a város fejlesztésére fordítani. Egyszerű emberként felmérhetetlen mennyiségű pénz, muszáj viszonyítási pontot keresni. Ez a szám mintegy ötszöröse a dokumentum alapján 2010-ben a városban termelődő bevétel (beleértve már a Pannon GSM-től származó adóforintokat 6,3 Mrd Ft) és a város működtetési költségei (4,5 Mrd Ft) különbségének.
   Nekem ez sok(k)nak tűnik. S nem is feltétlenül önmagában, hiszen a pénz egy részéből, akár olyan likvid vagyonfelhalmozást is lehetne csinálni, amely a későbbiekben a köz javát és célját szolgája. De a felhasználási célok között, vastagon fogó ceruzával felrajzolva (pl. két körforgalom a Géza Fejedelem út két végén 250 millió Ft, miközben a teljes útépítés eredetileg ennek kevesebb, mint felébe került) gyakorlatilag nem látok, nem találok ilyet. Nem arról van szó, hogy döntő többségükben ne lennének szükségesek, üdvösek a megfogalmazott célok. De nem ennyi idő alatt, nem ennyiért megvalósítva, nem ilyen áldozatot hozva.
   Semmilyen túlzás nincsen abban, ha leírom, ennek a programnak a megvalósítása egy spirálba ülteti be Törökbálintot. 15 éves törlesztési ütemezéssel és akár devizakamatokkal is számolva minimum 1,2-1,3 Mrd Ft-os adósságszolgálati teher jut 2011-től 1,8 milliárdos működésen túli bevételi többletre. Két és félévnyi rohanás után, szinte megáll az élet, nem lesznek további fejlesztések? Ez nem életszerű, de talán a többség is belátja, nem is célszerű. S mindezt azok után, hogy a jelenleg érvényes ciklusprogram csak 2008-ban számolt hitelfelvétellel?
   Miközben nem patópaulinákat és patópálokat szeretne senki képviselőjének látni, szeretném magunkat arra bíztatni, fogadjuk meg a népi bölcsességet, egy kicsit magunkra szabva. Nem feltétlenül kell lassan járni, ahhoz hogy tovább érjünk, de lassabban és átgondoltabban szükségszerű, mint e program első változata sugallja. Nagyon izgalmasak lesznek a következő napok, miként, mennyire engedi a testületi többség ezt a dokumentumot formálni, átgondolni vagy esik abba a csapdába: 2010-re minden eredményt fel kell tudni mutatni. Amivel részben egyébként jómagam is egyetértek. Eredményt, de nem mindent s főképpen nem mindenáron.

Jó kis cserép
   De akár kő is lehet. Legalábbis ez eshetett le a Kápolna utca felső szakaszán illetve a Diósdi út környékén lakók szívéről, amikor minden külön bejelentés nélkül (még a honlapon se jelent meg a hír!), augusztus közepén megnyílt a Pannon út. Mintegy felerészben központi költségvetési forrásból, közel 700 millió forintos beruházás valósult meg, teszi könnyebbé a település belső közlekedését az első tapasztalatok szerint. Az igazi teszt még hátravan szeptember elején, de a hatás már most üdvös.

   S az is jó hír, hogy harmadik próbálkozásra ugyan, de végül 250 millió forintos EU-s támogatást nyert el az előző testület által előkészített pályázattal, az új 6 csoportos óvoda beruházása. Pénz már van, gyerek is van, jövőre már ugye óvoda is lesz?

 

 

 

 Forrás: Törökbálinti Újság