www.tegyunkajovonkert.hu

Törökbálinti Újság - 2008/5


Dr. Albert Gábor:

Miért támogatta . . .

Törökbálinti Újság
Tóth Emese részére

Tisztelt Tóth Emese!
Elektronikus levelében tájékoztatást kért arról, hogy a Független Platform Egyesület képviselőcsoportja miért szavazta meg a 0177/6-22 hrsz.-ú ingatlan lakóövezeti átsorolását. Kérdésére az alábbi választ adjuk.
Kérjük újságjukban elemzésünk teljes terjedelmének, változtatás nélküli közlését. 
Tisztelettel,
a Független Platform Egyesület képviselőcsoportja nevében
Dr. Albert Gábor
Törökbálint, 2008. 04. 13.

Miért támogatta a Független Platform Egyesület képviselőcsoportja a 0177/6-22 hrsz.-ú ingatlan lakóövezeti átsorolását?

A Független Platform Egyesület választási programjában a részterületek koncepcionális fejlesztését tűzte ki célul. Egyéni képviselői mandátumot a 2. választókerületben szereztünk, így érthető, hogy e területrész koncepcionális, tervszerű fejlesztése, települési integrációja kiemelt feladata egyesületünknek.
Április 3-án tárgyalta a képviselő-testület az Integrált Városfejlesztési Stratégia (továbbiakban IVS) c. munkaanyagot, mely Törökbálint jövőjét illetően új területrészek kialakítását határozta meg. Ebben a munkaanyagban „Anna-hegy és térsége” meghatározású területrész már nem külterületként, hanem lakó-és üdülőövezetként szerepel. A 0177/6-22 hrsz.-ú területet tehát „Anna-hegy és térsége” részeként, annak fejlesztési elképzeléseivel összhangban kell kezelnünk.
Jelenleg Anna-hegy egészére készül a szabályozási terv, mely a 650m2-es minimális területre 10% beépítést tesz majd lehetővé. Egyesületünk úgy látja, hogy bár a terület a szabályozási terv alapján üdülőövezeti besorolást kap, így annak elfogadása fontos és szükséges, mégis középtávon – a közművek kiépítése után – e területrész lakóövezeti átsorolása is megvalósul. A teljes közmű kiépítése után Anna-hegy lakóövezeti átsorolását a Független Platform Egyesület nemcsak támogatni, de kezdeményezni fogja. Úgy ítéljük meg, hogy a 0177/6-22 hrsz.-ú terület lakóövezeti átsorolása, mintegy indikátora Anna-hegy lakóövezeti átsorolásának, hiszen „Anna-hegy és térsége” belterületi határa a 0177/6-22 hrsz.-ú ingatlan átsorolásával (a Bunth-oldali területrész kivételével) a Séta utca elejéig tolódik ki.

Egyesületünk szakítani próbál azzal a „dogmaként” kezelt településpolitikai állásponttal, mely szerint a területátsorolásokat azért nem szabad támogatni, mert a lakosságszám növekedéssel párhuzamosan a humán infrastruktúra-fejlesztés, az óvodai intézményi ellátottság nem biztosított.  Egyrészt a képviselő-testület igyekszik az intézményfejlesztésekbe nem csak önkormányzati forrást bevonni (lásd a Köles dűlőben felépítendő 4 csoportos óvoda és 3 csoportos bölcsőde megépítésének koncepciója). Másrészt - összhangban az IVS-sel – azon területek vonatkozásában, ahol a szigorú műszaki feltételek, így a teljes közműellátottság (villany, víz, csatorna, szilárd burkolatú út) adott, a területi átsorolásokat sem szabad politikai döntéssel gátolni. Az április 11-i közmeghallgatáson elmondtam: egy területátsorolás elsősorban szigorú műszaki feltételrendszer meglétének függvénye és csak másodsorban – akkor is csak koncepció mentén kialakított - településpolitikai kérdés. Senki se gondolja, hogy ezáltal a lakóterületi átminősítések egy időben, több helyen megvalósulhatnak. Egy lakóövezeti átsoroláshoz szükséges közműfejlesztés négy módon valósulhat meg:  
1. ingatlanfejlesztői beruházás (melynek ellentétele az ún. társadalmi felelősségvállalásból eredő önkormányzati beruházások átvállalása – pl. járdaépítés, játszótér-felújítás, közintézmény megépítése stb.)
2. lakossági önszerveződés + önerő (az önkormányzat csupán indikátor, a szervezés és a költségek a lakosságot terhelik)

3. közmű-üzemeltetői fejlesztés (az önkormányzat, mint „nagy testvér” segíti egy területrész fejlesztését, azáltal, hogy egyes részterületi fejlesztések közmű-üzemeltetői beruházásban valósuljanak meg; a lakossági önerő itt is szükséges)
4. önkormányzati beruházás, illetve a négyféle beruházás bármilyen ötvözete.
A 0177/6-22. hrsz.-ú területrész ingatlanfejlesztője, az ÚJ Bázis Ingatlan Kft. nem csak azt vállalta, hogy a terület átsorolásához szükséges közműveket megépíti, és az átsorolás költségeit vállalja, de önkormányzatunk, és településünk számára is jelentős ún. közérdekű kötelezettségvállalásokat is megfogalmazott. Így a 2. választókerületben járdát épít, felújítja az Erdő utcai játszóteret és a Független Platform Egyesület által kezdeményezett, a Takács-Tetra Tervező Iroda által készített tervek alapján a Tölgyfa utcai közpark első ütemének megépítését is vállalja. Ez utóbbira igen nagy a lakossági igény. Mivel az Erdő utcai játszótér felújítását az ingatlanfejlesztő önkormányzatunktól átvállalja, lehetőség nyílik más játszótér megépítésére (pl. Széchenyi téren) 

Becslésünk szerint a 0177/6-22 hrsz.-ú ingatlan lakóövezeti átsorolása és Anna-hegy középtávú lakóövezeti átminősítése max. 300-400 lélekszámú lakosságnövekedéssel jár, lévén Anna-hegy kb. 60%-a ma is lakott. Ha mérlegre tesszük e területrész lakosságszámának növekedését az előttünk álló fejlesztések volumenével, a lakosságszám növekedés elenyésző. Továbbá: a 2008. április 3-i képviselő-testületi döntésig a 0177/6-22 hrsz.-ú területre a HÜ-1 építési övezeti előírások vonatkoztak, mely az Anna-hegyi területrészhez hasonlóan a fenti területen is 650m2-es miniparcellák kialakítását tették volna lehetővé. A Független Platform Egyesület képviselő-csoportja úgy ítélte meg, hogy a 650m2-es miniparcellák kialakítása jóval nagyobb lakosságszám növekedést generálna, mint a kb. 30-35 db. egyenként 1200m2-es lakóingatlan kialakítása.

A Pannon GSM idetelepülése, az ún. elkerülő út és a Diósdi út mentén kialakítandó körforgalmak megépítése, a 0177/6-22. hsz.-ú ingatlan lakóterületi átsorolása és vele összhangban a vállalkozói közérdekű kötelezettségvállalás eredményeként, „Anna-hegy és térsége” nagyirányú fejlődésnek indul, ez a területrész a város következő növekedési irányának tekinthető. Anna-hegy után következő lépésként pedig az igen mostoha Bunth oldali területrész fejlesztése is elindulhat.

Nézzük ezek után Anna-hegy középtávú fejlesztési irányát. Az Anna-hegyi közmű kiépítésének nagy része nem ingatlanfejlesztői beruházásban, hanem lakossági önszerveződés és önerő által már megépült. Ennek jogi formája volt a víziközmű-társulat. Hiányzik még az Anna-hegy M0 melletti 104 ingatlan közművesítése, valamint Anna-hegy egész területén a szilárd burkolatú utak megépítése. Az M0 melletti 104 ingatlan közműfejlesztése önkormányzati beruházásban valósul meg. A közmeghallgatáson elmondtam: nem véletlen az előző testület azon döntése, mely az M0 melletti mintegy 104 ingatlan közművesítését nem társulati, hanem önkormányzati beruházásban valósítja meg. Ez a döntés is azt támasztja alá, hogy e területrész fejlesztését kiemelten kezeli a városvezetés, és Anna-hegyet a település újabb növekedési irányának tekinti. A ciklusprogramban is felvállalt Anna-hegyi gázvezeték kiépítése a gázszolgáltató beruházásában valósul meg (az utcánkénti csatlakozáshoz a lakosság szervező munkája és az önerő egyaránt szükséges).
Álláspontom szerint a felszíni csapadékvíz elvezetését is tartalmazó úttervek (kiegészítve a diósdi lakópark által generált forgalom kivédését célzó forgalomtechnikai koncepció kidolgozásával) elkészítése után, intenzív tárgyalások eredményeként el kell érni azt, hogy Anna-hegy szilárd burkolatú útjainak megépítését a közmű-üzemeltető (gázszolgáltató) végezze el. Ezek után minden műszaki feltétel adott Anna-hegy lakóövezeti átsorolásához.

Összegezve: A Független Platform Egyesület képviselőcsoportja csak a tervszerűség alapján támogat koncepcionálisan átgondolt ingatlanfejlesztéseket, területi átsorolásokat. Részünkről a 0177/6-22 hrsz.-ú ingatlan átsorolása ezek közé tartozik.


Forrás: Törökbálinti Újság - 2008/5